radioerasitexnisam logo

ΡΑΔΙΟ ΑΜ 4

ΤΟ ΡΑΔΙΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ "ΧΤΕΣ" ΚΑΙ ΤΟΥ "ΣΗΜΕΡΑ",..................ΤΟΥ "ΑΥΡΙΟ" ????

Γράφει ο Απόστολος Τασούλας - SV6GMQ/PR-116.

Aν και έχω σταματήσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια να ασχολούμαι με το Ερασιτεχνικό Ραδιόφωνο,και γενικά με την Ερασιτεχνική Ραδιοφωνική και Τηλεοπτική εκπομπή, έχοντας όμως ανεξίτηλες τις μνήμες και εμπειρίες που έζησα κυρίως στην εφηβική μου ηλικία, και βλέποντας, την γενική πορεία του Ραδιοφώνου αποφάσισα να γράψω το κείμενο αυτό.
Βλέποντας το παρελθόν, το παρόν και το μάλλον αβέβαιο μέλλον του Ραδιοφώνου ,γενικά με έκανε να ανησυχήσω και να προβληματιστώ για την πορεία του, και την διατήρησή του στο μέλλον.
θα παρουσιάσω την άποψή μου, με όσες «πληροφορίες» και «εμπειρίες» έχω από τότε......
Αν και πιστεύω ότι Ιστορικά, δεν τα γνωρίζω καλά τα γεγονότα , μια που ήμουν πολύ μακριά από Αθήνα, και μικρός ηλικιακά, ή για ορισμένα «ραδιοερασιτεχνικά» χρόνια, ούτε καν είχα γεννηθεί.
Ότι παλιά ιστορική πληροφορία αναφέρω είναι , με κάθε επιφύλαξη, και ας με διορθώσουν οι παλαιότεροι , που τα γνωρίζουν ίσως καλύτερα, θα σας παρακαλέσω όμως να μην με κατακρίνετε, αν τυχόν έχω υποπέσει σε παραλείψεις ή ιστορικά μη ορθές πληροφορίες, αλλά καταγράφω, ότι θυμάμαι από αυτά που είχα βιώσει, ή μου έλεγαν τότε άλλοι παλαιότεροι.
Όπως γνωρίζουμε, όλοι οι πρώην και νυν ραδιοερασιτέχνες Am / Fm, αλλά και ακροατές τις τελευταίες δυο σχεδόν δεκαετίες το «χόμπι» (που σχεδόν πάντα θεωρείται παράνομο) έχει μειωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Η πτώση είχε ξεκινήσει ήδη μετά την καθιέρωση της «τάχα» Ελεύθερης Ραδιοφωνίας και κυρίως μετά το τέλος της Χιλιετίας....
Ενώ μας άρεσε ο όρος «ραδιοπειρατές», και τον «επινοήσανε» αρχικά οι πρώτοι Ραδιοερασιτέχνες, από εκεί και ύστερα, το Κράτος (Κρατικές Υπηρεσίες) , και δημοσιογράφοι, τον «χρησιμοποιούσαν» τον όρο αυτό συνεχώς, αλλά πιστεύω τις περισσότερες φορές με «δόλο» για να δηλώνει πάντα το «παράνομο», το «μη νόμιμο», που τελούσε ο Ραδιοερασιτεχνισμός, και οι αυτοί που τον εκπροσωπούσαν.
Εφημερίδες, Περιοδικά, Τηλεόραση, Ραδιόφωνο, Κρατικοί Λειτουργοί και υπηρεσίες, κατά κύριο λόγο, συνήθιζαν και συνεχίζουν, ακόμη και σήμερα, να αναφέρονται στην λέξη «ΡαδιοΠειρατής», με αρκετό κατακριτέο ύφος, ότι πρόκειται για κάτι το Παράνομο.
Πράγματι έχει μια παραβατικότητα ίσως ως προς την παράνομη κατάληψη(πειρατεία) κάποιας συχνότητας, μια που την Χρήση Ραδιοσυχνοτήτων την είχαν τότε μόνο οι Κρατικές Υπηρεσίες, και όσους εξουσιοδοτούσαν. Ποτέ όμως ούτε τότε αλλά ούτε και τώρα δεν ανέλυσαν ποτέ το «φαινόμενο» της Ραδιοπειρατείας, τι ακριβώς πρεσβεύει, τι πρόσφερε, στην κοινωνία, και τι πρόσφερε στον Λαϊκό-Πολιτισμό, και Μουσικό-Πολιτισμό της Χώρας, και έτσι δεν επέτρεψε αυτό στο μέλλον να υποστηριχτεί, και να προωθηθεί ως «χόμπι». Μόνο το ανέφεραν και το ανάλυαν ως «παράβαση», και τους φίλους του «χόμπι», ως Πειρατές και «παράνομους».
Για αυτό και επειδή σέβομαι την Προσφορά του Ερασιτεχνικού Ραδιοφώνου – (Ραδιοπειρατών), στην Eλληνική Κοινωνία, στην κουλτούρα, και κυρίως πια στον Λαϊκό Πολιτισμό, δεν θα χρησιμοποιήσω στο κείμενο το «σήμα κατατεθέν» όρο «Ραδιοπειρατές», αλλά τον « λαϊκό-τεχνολογικό-πολιτιστικό» και πραγματικό όρο, Ερασιτέχνες του Ραδιοφώνου και για συντομία, Ραδιοερασιτέχνες. Γιατί Ραδιοερασιτέχνες δεν ονομάζονται μόνο οι Νόμιμοι Χειριστές Ασυρματικών Συσκευών, αλλά όλοι.
Πριν διαβάσετε αυτό το κείμενο, θα ήθελα πρώτα να παρακολουθήσετε, αυτό το πολύ παλιό βίντεο, που επέλεξα μέσα από μερικά άλλα που υπάρχουν στο Διαδίκτυο, και που δείχνει κάποιους από τους Πρώτους Ραδιοερασιτεχνικούς Σταθμούς στα ΑΜ, οι οποίοι αυτοαποκαλούνταν Ραδιοπειρατές, αλλά προσωπικά δεν ξέρω αν μπορώ να τους χαρακτηρίσω «Ραδιοπειρατές», σε σχέση με αυτά που πρόσφεραν στο κοινωνικό σύνολο και πολιτισμό, αφού μπορούσαν να λειτουργήσουν ελεύθερα, αρκεί να μην προκαλούν παρεμβολές σε Κρατική Τηλεόραση και κρατικές Ασυρματικές Υπηρεσίες.
Τότε για ένα χρονικό διάστημα εκείνες τις εποχές, επιτρέπονταν ελεύθερα η Ραδιοερασιτεχνική Εκπομπή, αλλά μόνο με ταλαντωτή L-C στην λυχνία, και εάν σε «πιάνανε» να έχεις κάποιον Κρύσταλλο! σε θεωρούσαν Κατάσκοπο, και σε οδηγούσαν στην Φυλακή.
Δείτε το βίντεο εδώ:
ΒΙΝΤΕΟ: https://www.youtube.com/watch?v=QBzSQaMx4js
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ο ΡαδιοΕρασιτεχνισμός στις Ραδιοφωνικές Μπάντες στην Ελλάδα, όπως γνωρίζουμε, έχουν μια πολύ βαθιά χρονικά, ιστορική , λαϊκό-πολιτιστική και κοινωνικό-συναισθηματική αξία και κουλτούρα, που οι περισσότεροι που ασχοληθήκαμε, ή και ασχολούμαστε ακόμη, ίσως δεν έχουμε συνειδητοποιήσει ούτε στο ελάχιστο το τεράστιο μέγεθος της κοινωνικής, τεχνολογικής, επικοινωνιακής, συναισθηματικής, μουσικής και πολιτιστικής προσφοράς, στην Χώρας μας, και που συνεχίζεται σε ένα πολύ μικρό βαθμό ακόμα και σήμερα, σε σχέση με άλλα αναπτυγμένα Κράτη, που εδώ και πάρα πολλά χρόνια τον ραδιοερασιτεχνισμό του ραδιοφώνου τα κράτη αυτά τον έχουν «εξαφανίσει», ή και δεν τον είχαν «ζήσει» και ποτέ.
Αν δεν κάνω λάθος, ποτέ στα τόσα χρόνια της προσφοράς του ερασιτεχνικού ραδιοφώνου στην Ελλάδα, δεν ακούστηκε ,ούτε αναδείχθηκε και βραβεύτηκε με κάποιες εκδηλώσεις, ούτε επιβεβαιώθηκε ποτέ Επίσημα από κανέναν ως Ιστορικά Κοινωνικό-λαϊκό-πολιτιστικό φαινόμενο , ούτε Εκτιμήθηκε, Τιμήθηκε ή Επιβραβεύτηκε ποτέ αυτή η επικοινωνιακή, συναισθηματική, κοινωνική, πολιτιστική και «Μουσική» Ερασιτεχνική Προσφορά !,.
Αλλά ούτε καν δόθηκε όπως άρμοζε, ούτε τότε( γιατί τα ΜΜΕ ήταν ελάχιστα) αλλά ούτε και τα τελευταία χρόνια, η δέουσα σημασία και η προβολή, για το τεχνολογικό «θαύμα» που επιτελούσαν τότε για πολλά χρόνια οι Ραδιο-Ερασιτέχνες έφηβοι – πιτσιρικάδες , που πολλοί είχαν και «ταλέντο» στα ηλεκτρονικά, αφού το μυαλό τους ήταν «ξυράφι» και τους πιάνανε τα χέρια, και κάνανε πολλές φορές και από το «μηδέν» ιδιοκατασκευές, πρωτότυπες κατασκευές, τεχνικές «πατέντες» και τροποποιήσεις!!!
Αν κάνετε μια έρευνα για βίντεο και άλλες πληροφορίες στο διαδίκτυο σε σχέση με το Ερασιτεχνικό Ραδιόφωνο του τότε, 70’ / 80’ /90’ θα ανακαλύψετε αρχεία , για τις εποχές του Ερασιτεχνικού Ραδιοφώνου, όπου ξεκινάει πολύ πριν την εποχή του «Πολυτεχνείου (με τον Ιστορικό σταθμό των φοιτητών εκεί,) αλλά και με κάποιες Εκπομπές, Συνεντεύξεις, Ντοκιμαντέρ, φωτογραφίες και άρθρα σε εφημερίδες, για το τότε «φαινόμενο των ραδιοπειρατών».
Ελληνικές ταινίες, που πολλές από αυτές ,σε μεγάλο βαθμό παρομοίαζαν πως λειτουργούσαν τότε οι Σταθμοί, άρθρα σε Εφημερίδες, κλπ.....αλλά κυρίως όλα μιλούσαν για το Κυνηγητό που γινόταν τότε, με τα Ραδιογωνιόμετρα, τις συλλήψεις, και τις κατασχέσεις, οι οποίες συνεχίζουν μέχρι σήμερα.
Δυστυχώς, όσα και αν είδα, όσα και αν διάβασα, κανένα βίντεο δεν μου «ανέδειξε» αυτό που ακριβώς ζούσαμε τότε με το Ερασιτεχνικό Ραδιόφωνο , αλλά και με την Ερασιτεχνική Τηλεοπτική Εκπομπή.
Κάποιοι τηλεοπτικοί σταθμοί και δημοσιογράφοι και κυρίως μετά την νομική καθιέρωση της Ελεύθερης Ραδιοφωνίας, «κάλεσαν» τότε σε εκπομπές, κάποιους πολύ γνωστούς Ραδιοερασιτέχνες, κυρίως όμως για Δημοσιογραφικό και Τηλεοπτικό ενδιαφέρον, και για να «δείξουν» τα κανάλια και οι δημοσιογράφοι τους, ότι ο Ραδιοερασιτεχνισμός τελείωσε εδώ, με την έλευση της Επαγγελματικής ραδιοφωνίας, και όχι για να τιμήσουν , να υποστηρίξουν, να βοηθήσουν και να προωθήσουν να συνεχιστεί, το «χόμπι» των Ραδιοερασιτεχνών, που το είχαν ήδη σχεδόν «αφανίσει».
Όσοι Ερασιτέχνες, τότε είχαν «ταλέντο» στην ραδιοφωνική παραγωγή εκπομπών, με άνεση, καλή φωνή, και «μαεστρία» του «λέγειν» στο μικρόφωνο, με την είσοδο της Eλεύθερης Ραδιοφωνίας, πολλοί από αυτούς «αναδείχτηκαν» και σταδιοδρόμησαν μεν, αλλά μόνο «Επαγγελματικά / Επιχειρηματικά».
Πολλοί από αυτούς μέχρι και τηλεοπτικές εκπομπές κάνανε και κάνουν ακόμα.......
Όλοι αυτοί οι τότε «Μικροί Επιστήμονες» που ασχολούνταν ερασιτεχνικά με το ραδιόφωνο , ανέδειξαν, διέδωσαν, και ανέπτυξαν τεχνολογικά το Ραδιόφωνο , την Μουσική , την δημιουργία, την ομαδικότητα, την επικοινωνία, την φαντασία, την απλότητα και την «Μαγεία» του Ραδιοφώνου, σε όλα τα άκρη της Ελλάδος, και σε κάθε πόλη και Χωριό της Χώρας, ακόμα και εκεί , πάντα θα υπήρχε έστω και μια Λυχνία AM ή FM να εκπέμπει...!!!
Αυτοί οι «Μικροί Επιστήμονες – ΡαδιοΕρασιτέχνες» Κάνοντας κομπόδεμα το εβδομαδιαίο χαρτζιλίκι τους για την αγορά εξαρτημάτων, συσκευών,και δίσκων, έκατσαν ατελείωτες ώρες, σχεδιάζοντας, και κατασκευάζοντας πομπούς, «σπάζοντας» το κεφάλι τους, και βρίσκοντας λύσεις, και πατέντες ώστε να καταφέρουν να εκπέμψουν.
Αυτοί οι «Μικροί Επιστήμονες – ΡαδιοΕρασιτέχνες» ανέδειξαν και προώθησαν για Χρόνια, Τραγούδια και Τραγουδιστές, Έλληνες και Ξένους, και κάνοντας Χιλιάδες ακροατές ,κυρίως νέους, να διασκεδάζουν, να γνωρίζουν την Μουσική του Εσωτερικού και Εξωτερικού, να αγαπάνε την Μουσική, να χρησιμοποιούν την Μουσική για να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, να πηγαίνουν να αγοράζουν Δίσκους και Κασέτες ή και να γράφουν Κασέτες με «Λίστα Επιλογών» των αγαπημένων τους τραγουδιών και τραγουδιστών στα δισκοπωλεία της γειτονιάς τους!!!
Αυτοί οι «Μικροί Επιστήμονες – ΡαδιοΕρασιτέχνες» κάνανε πολλούς ακροατές να αναμένουν υπομονετικά και με «καρδιοχτύπι» να παίξει το αγαπημένο τους τραγούδι, ζητώντας το ακόμα και πολλές φορές συνέχεια μέσα σε μια εκπομπή, με την αφιέρωσή τους στο αγαπημένο τους πρόσωπο, συγγενή, φίλο ή κυρίως στον «έρωτά»τους, πολλές φορές αφήνοντας να κυλήσει ένα δάκρυ (ή και περισσότερα), και περιμένοντας με προσμονή, λαχτάρα και καρδιοχτύπι, την ανταπόδοση της αφιέρωσης τους.
Η διοργάνωση πάρτι, και διαγωνισμών, οι προσκλήσεις και επισκέψεις ακροατών σε σταθμούς....ήταν από τα καθημερινά, της κοινωνικής επαφής, εκείνης της εποχής.....
Όλα αυτά δεν ήταν Πολιτισμός? Δεν ήταν Κουλτούρα? Δεν ήταν επικοινωνία? Δεν ήταν πραγματική Προσφορά στον Ακροατή? στο Ραδιόφωνο? στην Τέχνη και Τεχνολογία του Ραδιοφώνου στην Ελλάδα? στην Μουσική? χωρίς κέρδη , εύσημα, βραβεία, και πτυχία.
Απλά, ένας απλός Μαθητής, Γυμνασίου – Λυκείου, ένας Φοιτητής, ένας Ελεύθερος Επαγγελματίας , ένας Οικοδόμος, ένας οποιοσδήποτε από όλους μας , μπορούσε να Προσφέρει στο Κοινωνικό Σύνολο,, Μουσική, Συναισθήματα, Πάθη, Λατρεία, Ικανοποίηση και Διασκέδαση, και γενικά απλόχερα, την «μαγεία» του Ραδιοφώνου.
Κανένας να μην τον γνωρίζει, ποιος είναι, αλλά ούτε αυτός να γνωρίζει το ακροατήριό του, αφού, κανένας ραδιοερασιτέχνης δεν γνώριζε ποτέ πραγματικά πόσοι και ποιοι τον ακούν.
Όλα αυτά, Έτσι απλά, χωρίς ανταλλάγματα, και κέρδη.
Ποιο Κράτος τα αναγνώρισε και εκτίμησε ποτέ αυτά? Ποιο Κράτος αναγνώρισε και εκτίμησε ποτέ αυτούς τους ανθρώπους?? Ποιο Κράτος αναγνώρισε και εκτίμησε ποτέ αυτή την Προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, στα μουσικά δρώμενα, και κυρίως ποιο κράτος αναγνώρισε ποτέ το «τεχνικό» ταλέντο ορισμένων από αυτών των απλών ανθρώπων ή γενικά το «χόμπι» τους και τους βοήθησε να το αξιοποιήσουν, ή να το συνεχίσουν? Δυστυχώς, κανένας..(?).....
Aπό το Κράτος?, μόνο πάντα Κυνήγημα, ραδιογωνιόμετρα, συλλήψεις, κατασχέσεις, πρόστιμα.....κλπ.
Χρόνια και Χρόνια Δημοκρατίας, το γνωστό κυνηγητό της Γάτας με το Ποντίκι.......όπως στα κινούμενα σχέδια με τον Τom & Jerry.
ή μήπως αδικώ το κράτος και τους πολιτικούς, και πράγματι , αντάμειψαν τους ΡαδιοΕρασιτέχνες??
Ναι, και όμως τους αντάμειψαν!.....τους αντάμειψαν με ψεύτικα λόγια και υποσχέσεις, που στην τελική αν υλοποιούταν, θα έδινε στους ερασιτέχνες, μόνο την ηθική ικανοποίηση, και την ενασχόληση με το χόμπι του ραδιοερασιτεχνισμού, σε μια «γωνιά» της μπάντας, που άλλωστε αυτό ήθελαν κατά βάθος οι ερασιτέχνες τότε, που βλέπανε ότι έρχονται οι επαγγελματικοί ιδιωτικοί σταθμοί, και θα τους αφανίσουν.
Όμως πέρα από τα ψεύτικα λόγια και τις υποσχέσεις, τους αντάμειψαν και με κάτι καλύτερο.....τους «έδειξαν» και έναν εναλλακτικό δρόμο που είχε βεβαίως χρήμα – κέρδος, δόξα και αξιώσεις, και εκεί ήταν η «Φάκα» που «διέσπασε» τον Ραδιοερασιτεχνισμό.
Άλλοι ερασιτέχνες συνέχισαν ως Ραδιοφωνικοί Παραγωγοί σε Επαγγελματικά Ραδιόφωνα, άλλοι από Ερασιτέχνες έγιναν Επαγγελματίες αφού μπορούσαν πια να ξεκινήσουν δικό τους Επαγγελματικό Ραδιόφωνο, άλλοι απογοητεύτηκαν, από το «φιάσκο» της τάχα Ελεύθερης Ραδιοφωνίας και των αδειών, και παράτησαν τελείως τον Ραδιοερασιτεχνισμό και γενικά την Ραδιοφωνική εκπομπή, άλλοι συνέχισαν να είναι κανονικά Ραδιοερασιτέχνες όπως παλιά! και παρόλο το ανελέητο κυνήγημα συνέχισαν, και ελάχιστοι συνεχίζουν και ακόμα, και άλλοι που ήταν Ραδιοερασιτέχνες κυρίως με την τεχνική σημασία της λέξεως, ταυτόχρονα σπούδασαν ηλεκτρονικά, και πολλοί από αυτούς προσλήφθηκαν στο Δημόσιο, ή άλλοι δούλεψαν ως τεχνικοί σε Επιχ/σεις ή Σταθμούς, ή άλλοι άνοιξαν κάποιο κατάστημα με συστήματα εκπομπής, ηλεκτρονικά είδη, εξαρτήματα και επισκευές. Τέτοια καταστήματα υπήρχαν βέβαια και από πολύ παλιότερα, από όπου πολλοί Ερασιτέχνες «ψώνιζαν» από εκεί ενισχυτές, πικάπ, σχέδια, πομπούς, και εξαρτήματα.
Πως όμως διέσπασαν τότε τους ερασιτέχνες?
Απλά,..... τα πράγματα ερχόταν σχεδόν από μόνα τους, όπως στο εξωτερικό, αφού τότε «ανθούσε» το ιδιωτικό επαγγελματικό FM Ραδιόφωνο στην Ευρώπη, και η Ελλάδα ως Ευρωπαϊκή Χώρα, έπρεπε να μπει και αυτή στον «χορό» του ελεύθερου κέρδους, έτσι ξεκίνησε το «παραμύθι» της «τάχα» Ελεύθερης Ραδιοφωνίας, που θα δίνονταν Άδειες σε Επαγγελματικούς, αλλά και σε Ερασιτέχνες.
Έτσι οι πολιτικοί Υποσχέθηκαν, και χτύπαγαν «φιλικά» στην πλάτη, κάποιους Ραδιοερασιτέχνες που ανησύχησαν για το «τι μέλλει γενέσθαι» του ραδιοερασιτεχνισμού.
Και οι Πολιτικοί έτσι κάνανε, όπως «τάξανε».......αλλά μόνο στην αρχή, μέχρι οι Ραδιοερασιτέχνες να πέσουν στην «Φάκα»......
Κάποιοι ερασιτέχνες, όντως τότε καταθέτοντας χαρτιά και παράβολα πήραν Ερασιτεχνικές Άδειες, για συχνότητες από 106 έως 108.
Πράγματι, και δυο μεγαλύτεροι Φίλοι μου που κάνανε Χαρτιά τότε, ο ένας πήρε Ερασιτεχνική Άδεια, εδώ για την πόλη μου, και ο άλλος δεν κατάφερε να την πάρει.
Αφού δόθηκαν αυτές οι Ερασιτεχνικές Άδειες, μετά από λίγο καιρό καταργήθηκαν, ή έπρεπε να ξανακάνεις χαρτιά μόνο για επαγγελματικό για να επιβιώσεις,και έτσι οι περισσότεροι και πάλι έγιναν «παράνομοι»....ωραίο έ??
Τους Επαγγελματίες, τους «ρίξανε» και αυτούς μετά, αλλά εν μέρει, αφού τους προμήθευαν με ένα παλιόχαρτο που δεν είχε καμιά πλήρη αξία αδειοδότησης, για να μπορούν να τους έχουν πάντα «στο χέρι» αλλά και όποιος ήθελε άλλος και είχε και λίγο χρήμα άνοιγε, «πειρατικά επαγγελματικά» κάποιοι κατέθεταν ίσως και χαρτιά για να έχουν και μια «κάλυψη», και περιμένοντας, έβγαζαν χρήμα!
Μια «ημι-επαγγελματοπειρατική» χαοτική κατάσταση που έκανε την μπάντα να ασφυκτιά από Ραδιόφωνα στις αρχές κυρίως στις πολύ μεγάλες πόλεις, τα περισσότερα, με σκοπό κυρίως οικονομικού κέρδους, και πολιτικών σκοπιμοτήτων,με ατελείωτα ΚW στον «αέρα».
Σε μια Ασφυκτική κυρίως «Εμπορικό- κερδοσκοπικό - πολιτικό - πελατειακή» πια Μπάντα, οι αυθεντικοί Ραδιοερασιτέχνες, ήταν σαν τις «Μύγες πάνω σε Αχινό» , που προσπαθούσαν απεγνωσμένα να βρουν μια κενή/άδεια συχνότητα, να «κουρνιάσουν» αλλά είτε δεν έβρισκαν, είτε τους κυνηγούσαν ή και αν έβρισκαν, μετά από λίγο τους «τάπωνε» κάποιος νέος επαγγελματικός ή «ημι-επαγγελματικός σταθμός, .........που ξεφύτρωναν τότε σαν τα «μανιτάρια».
Άλλο παρακλάδι που προσέλκυσε τότε πολλούς Ραδιοερασιτέχνες των AM /FM μια που είχαν απογοητευτεί από το Ραδιόφωνο, ήταν και το πολύ σεβαστό και ενδιαφέρον Ραδιοερασιτεχνικό Χόμπι του Χειριστή και Εγκαταστάτη Ασυρμάτικών Συσκευών και Κεραιών Ασυρμάτου, που βρισκόταν σε «άνθηση», αφού πολλοί από αυτούς, όπως και εγώ, ταυτόχρονα με τον Ραδιοερασιτεχνισμό στα AM/FM, κάναμε καθημερινή χρήση και τα Ραδιοτηλέφωνα CΒ , (Ασύρματα Ραδιοτηλέφωνα Πολιτών) και έτσι αργότερα με κάποιες εξετάσεις σε βασικά ηλεκτρονικά, και Μορσικό, πήραμε Πτυχίο και Άδεια Ραδιοερασιτέχνη - (Χειριστή Ασυρματικών Συσκευών και Εγκαταστάτη Κεραιοσυστημάτων σε συγκεκριμένες Ραδιοερασιτεχνικές Ασυρματικές Μπάντες (ζώνες)Συχνοτήτων), η οποία φυσικά άδεια δεν έχει καμία σχέση με Ερασιτεχνικούς Ραδιοφωνικούς Σταθμούς ΑΜ/FM.
Άλλος κύριος λόγος της μείωσης του Ραδιοερασιτεχνισμού ήταν, και είναι μέχρι και σήμερα , η «εισχώρηση» και ανάπτυξη νέων Τεχνολογιών Επικοινωνίας, κινητό τηλέφωνο, ίντερνετ, κλπ.
Κυρίως τώρα, λόγω της οικονομικής Κρίσης , πολλοί ξαναξεκίνησαν το «Χόμπι», κυρίως στα AΜ μια και υπάρχει περισσότερος ελεύθερος χρόνος / αλλά και «αέρας», αλλά η δυναμική μικρή, και οι σταθμοί παρόλο που συνεχίζουν, τις παραδοσιακές αυθεντικά όπως παλιά, αλλά και Σύγχρονες πια ιδιοκατασκευές , αυτοί που κάνουν αυθεντικές μουσικές εκπομπές όπως παλιά, είναι λίγοι, αφού το ακροατήριο είναι πια σχεδόν ανύπαρκτο, και έτσι, επιδίδονται περισσότερο μεταξύ τους σε ποιότητα διαμόρφωσης και μέτρησης σημάτων.
Ποιος όμως πραγματικά φταίει για το Ραδιοερασιτεχνικό Ραδιοφωνικό τοπίο, από την Εποχή της Ελεύθερης Ραδιοφωνίας και έπειτα???
Άποψή μου είναι, ότι εκτός από το Κράτος, πολιτικούς, ιδιώτες, για την διάσπαση και συρρίκνωση του ραδιοερασιτεχνικού ραδιοφωνικού και τηλεοπτικού τοπίου στην Ελλάδα, μερίδιο ευθύνης το δίνω και σε εμάς τους ίδιους, και τους παλαιότερους ερασιτέχνες, Fm /Am.
Τότε που οι πολιτικοί έφεραν την ελεύθερη ραδιοφωνία και τηλεόραση και άρχισαν να δίνουν άδειες, και ρίχνοντας στη «φάκα» τους Ερασιτέχνες, με την τάχα ερασιτεχνική νομιμοποίησή τους, έπρεπε μετά το «ρίξιμο» από τους πολίτικους , και με ηθικούς αυτουργούς , τους τότε Ιδιώτες-επενδυτές, να συσπειρωθούμε, και να διεκδικήσουμε το χόμπι μας, αυτό που μας έταξαν και το πήρανε ή έκλεψαν (Πειρατικά) για εμπορική «εκμετάλλευση», και όχι μέσα από τα χέρια μας, γιατί οι ραδιοσυχνότητες ποτέ δεν μας ανήκανε, αλλά μέσα από την καρδιά μας, την ψυχή μας, την ζωή μας, την κοινωνία μας , την κουλτούρα μας, και τον λαϊκό πολιτισμό της Χώρας μας.
Γιατί όμως δεν έγινε αυτό? Γιατί δεν υπήρξε αντίδραση? συσπείρωση? διεκδίκηση?...
Μήπως φταίγανε οι ίδιοι οι Ερασιτέχνες?
Για ένα μικρο διάστημα κάτι πήγε να γίνει, άλλα μετά οι ιδιώτες και κάποιοι «διαχειριστές» πνευματικών δικαιωμάτων άρχισαν να "αντιδρούν", αλλά κυρίως πολλοί πρώην ερασιτέχνες, που μετατράπηκαν σε επαγγελματίες, και άρχισαν την κονόμα ή και μερικοί τα «γλειψίματα» πίσω από τους πολιτικάντες, οι ίδιοι κυρίως αυτοί οι πρώην ερασιτέχνες και νυν "επιχειρηματίες-επαγγελματίες" έβαλαν την "ταφόπλακα" στους ερασιτέχνες.!
Κυνηγώντας και καταγγέλοντας τους ίδιους , τους πρώην ράδιο-συναδέρφους τους, γιατί τους έκοβαν ακροαματικότητα, και χρήμα,και μέσο των πολιτικών προσώπων και κομμάτων που εξυπηρετούσαν και υπερασπίζονταν, εξαφάνισαν κάθε νόμο, και προοπτική για χορήγηση ερασιτεχνικών συχνοτήτων και αδειών, όπως και μέσο των πολιτικών ενεργοποίησαν αυστηρά πρόστιμα και επιπτώσεις, "εγκλωβίζοντας" έτσι κάθε ραδιοερασιτεχνική / ραδιοφωνική δραστηριότητα .
Οι ίδιοι οι ερασιτέχνες που έγιναν μετέπειτα επαγγελματίες , αποδεκάτισαν μεγάλο μέρος από αυθεντικούς ραδιο-ερασιτέχνες που δεν έγιναν ποτέ επαγγελματίες ή γιατί δεν ήθελαν , ή γιατί δεν είχαν σκοπό το κέρδος, αλλά ήθελαν να συνεχίσουν να υποστηρίζουν ένα μεγάλο μέρος της κοινωνικής και πολιτιστικής προσφοράς , ως «χόμπι» με το οποίο πρόσφεραν, διασκέδαζαν και ικανοποιούνταν κατασκευαστικά – τεχνικά, ψυχικά, πνευματικά, και κοινωνικά.
Και δυστυχώς τα τελευταία χρόνια, βλέπω ορισμένους πρώην "Επαγγελματίες", που είχαν σταθμούς και τους πούλησαν ή τους έκλεισαν, να έχουν επιστρέψει, και πάλι στα ραδιοερασιτεχνικά ραδιοφωνικά δρώμενα και να παραπονιούνται επειδή δεν μπορούν να ανοίξουν μηχάνημα και να κάνουν το χόμπι τους γιατί τους κυνηγάνε.....τι Υποκρισία!
Φυσικά και δεν ήταν όλοι οι Επαγγελματίες του κυνηγητού, και της καταγγελίας, και υπάρχουν και παρά πολλοί που κάνανε απλά την Επαγγελματική τους Δραστηριότητα για την επιβίωση τους χωρίς να κυνηγάνε άλλους συναδέρφους επαγγελματίες ή ερασιτέχνες.
Υπήρχαν και επαγγελματίες που είχαν μεν Επαγγελματικό Σταθμό, αλλά τα βράδια που γυρνούσαν στο σπίτι, «άνοιγαν» τους Ραδιοερασιτεχνικούς τους οικιακούς διακόπτες εκπομπής και κάνανε πρόγραμμα.
Πολλοί όμως κοίταζαν μόνο το χρήμα-κέρδος με κάθε τρόπο, ακόμα και αν κατάγγειλαν και φίλους – γνωστούς παλιούς ερασιτέχνες ή και επαγγελματίες που τους έκαναν «ζημιά»!
Επίσης καταγγελίες γινόταν πάντα και από πολίτες – γειτόνους που είτε ήταν καθ’ αυτού «Ρουφιάνοι» , είτε δεν ήθελαν να βλέπουν, ή «φοβούνταν» να υπάρχουν Κεραίες δίπλα τους (ενώ τώρα τις έχουν και αυτοί και τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους κολλητά στο κεφάλι τους, με το κινητό, και δεν τους ενοχλεί.) Καταγγελίες από γειτόνους, και όχι μόνο, γιατί είχαν παρεμβολές στις τηλεοράσεις τους, και με το δίκιο τους, αφού αντί να ακούν και να βλέπουν τον «αείμνηστο» Αντρέα Παπανδρέου και τον αείμνηστο Κων/νο Μητσοτάκη να «τάζουν» θέσεις στο δημόσιο και να δίνουν Χρήμα, άκουγαν μέσα στην τηλεόραση, τον ραδιοφωνικό σταθμό της Γειτονιάς......(ίσως και καλό να τους έκαναν τότε με τις παρεμβολές , που δεν μπορούσαν να τους δούνε,.....αλλά που να το εκτιμήσει κάποιος τότε αυτό.)
Δεν θέλω να υπερασπιστώ, και να «αθωώσω» ορισμένους Ερασιτέχνες, που κάνανε κυρίως λόγω άγνοιας ή αμέλειας, ή και εσκεμμένα παρεμβολές και άλλες παρατυπίες, γιατί εννοείται ότι όφειλαν πάντα να σέβονται τους συνανθρώπους τους, το χόμπι τους, αλλά και τους ίδιους τους εαυτούς τους. και να μην δημιουργούν τέτοια προβλήματα, και αν τυχόν δημιουργούσαν έπρεπε να τα λύνουν άμεσα, και όχι να «αμαυρίζουν» το χόμπι που εκπροσωπούν.
Καταγγελίες, γινόταν και από διάφορες Κρατικές Υπηρεσίες , (όπως π,χ αεροδρόμια, αστυνομία, κλπ.) όπου ραδιοφωνικοί σταθμοί κυρίως «άθελά» τους κάνανε παρεμβολές σε Ασυρμάτους Κρατικών Υπηρεσιών.
Φταίνε όμως και πάλι οι Ραδιοερασιτέχνες, που όλα αυτά τα υπόλοιπα χρόνια, μετά την ελεύθερη ραδιοφωνία, δεν αγωνίστηκαν, και δεν προσπάθησαν να διεκδικήσουν ποτέ τα δικαιώματα τους στην μπάντα, αλλά τους δικαιολογώ και εν μέρη, γιατί λίγο μετά την Ελεύθερη Ραδιοφωνία, το 95-99, είχαν μείνει ελάχιστοι, αφού οι περισσότεροι ή είχαν γίνει επαγγελματίες, ή έκαναν εκπομπές σε επαγγελματικούς σταθμούς ή είχανε εγκαταλείψει το «χόμπι», και πήγαν προς τον Ασυρματικό Ραδιοερασιτεχνισμό, αφού απογοητεύτικαν από την χαοτική - ασφυκτική κατάσταση που επικρατούσε στην μπάντα, και από το ανελέητο συνεχές «κυνηγητό» με διάφορες ποικίλες μεθόδους, αφού και οι «επαγγελματικοί» νομικά δεν ήταν πλήρως αδειοδοτικά πια «καλυμμένοι».
Για αυτό τώρα μην κλαιγόμαστε, για την πολυετή απουσία μας από τα FM. Μόνοι μας τα δημιουργήσαμε, τα προκαλέσαμε, και τα ζούμε μέχρι και σήμερα. Ποτέ δεν ενωθήκαμε, δεν συννενοηθήκαμε και δεν αγωνιστήκαμε να διεκδικησούμε.
Αφήσαμε τότε εκείνη την ευκαιρία που είχαμε, ώστε να μπορέσει να συνεχιστεί απρόσκοπτα ο Ραδιοερασιτεχνισμός, και συσπειρωμένοι να διεκδικούσαμε πολλά περισσότερα.
Το Ραδιόφωνο μετά την εμπορευματοποίησή του, άρχισε να αλλάζει μορφή, άλλαξε πρόσωπο, έγινε πιο «σκληρό», πιο «ανταγωνιστικό», πιο «άγριο», πιο «εχθρικό», χάθηκε ένα πολύ μεγάλο μέρος από εκείνη την Μαγεία που είχε. Έγινε απλά ένα Εμπορικό Μέσο –«εργαλείο», με στόχο πάντα το κέρδος, και σε έναν μεγάλο βαθμό, την Πολιτική προπαγάνδα και πολιτική «χαλιναγώγηση» των ακροατών. Πολύ μικρή προσφορά στον ακροατή σε σχέση με το Κέρδος που λάμβαναν, και τον χρόνο που ο ακροατής ήταν συντονισμένος.
Όμως να που ο κύκλος σφίγγει πια εδώ και πολύ καιρό, και για τους επαγγελματίες του Ραδιοφώνου κα και της Τηλεόρασης, και ιδιαίτερα των επαρχιακών σταθμών.
Η εισαγωγή του ραδιοφώνου στο ίντερνετ, βάζει σιγά σιγά την «θηλιά» στα μικρο-μεσαία Ραδιόφωνα της επικράτειας, που κακώς στο ίντερνετ, τα ονομάζουν Ραδιόφωνα, μόνο τον όρο «Διαδικτυακά Ραδιόφωνα» μπορώ να δεχτώ για αυτούς που μεταδίδουν το πρόγραμμα τους στα FM και στο Ίντερνετ. Οι υπόλοιποι που είναι μόνο στο Ίντερνετ δεν είναι Ραδιόφωνα, αλλά οι τεχνολογικές εποχές αλλάζουν, τουλάχιστον όμως να διατηρούμε την πραγματική «έννοια» των λέξεων ώστε να διατηρείται ιστορικά και αυθεντικά ο πολιτισμός μας.
Στους Επαγγελματικούς σταθμούς, κατανεμησαν τα κέντρα εκπομπής τους ανάλογα σε ποιο νομό ανήκουν, τους επέβαλαν να αναμεταδίδουν τις πιο ακροαματικές τους ώρες με πρόγραμμα μεγάλων Αθηναϊκών σταθμών, χάνοντας πια την τοπική τους ραδιοφωνική ταυτότητα,( «ο σταθμός της πόλης μας» ) και το τοπικό ακροατήριό τους. Έχουν γίνει απλά οι αναμεταδότες «παπαγαλάκια» των συμφερόντων των «μεγάλων». Τέλος στα είδη Μουσικής, που έπαιζαν και εκπροσωπούσαν, τώρα, ότι παίζουν οι «μεγάλοι» συν, και η από πολύ παλιά τακτική των στάνταρντ «playlists – κονσέρβες» που παίζουν μέρα νύχτα συνεχώς.
Συρρικνώνονται και όλοι οι επαγγελματικοί σιγά σιγά, χωρίς ίσως να το καταλαβαίνουν ,και όπου να ναι θα έρθει και το τέλος τους, αφήνοντας μόνο Μεγάλα Ραδιόφωνα να «κατέχουν» ακροατήριο και συχνότητες στην Επικράτεια.
Και όσοι Επαγγελματίες νομίζουν ότι με το Ψηφιακό DAB, θα είναι καλύτερα, κάνουν λάθος, εκτός και αν τους αρέσει να αρχίσουν να πληρώνουν για να ενοικιάζουν χρονικά το «κανάλι εκπομπής » τους, μέσω π.χ. κάποιου παρόχου ή να «χαθούν» (όπως στο Διαδίκτυο) μέσα σε εκατοντάδες χιλιάδες άλλους σταθμούς, και οι ακροατές να ακούνε μόνο τους «μεγάλους» αφού έτσι κι αλλιώς από τώρα τους «προετοιμάζεται» να τους ακούν, αφού τους αναμεταδίδεται – (διαφημίζετε). Μήπως για αυτό περιμένουν το DAB???....
Και όσοι ραδιοερασιτέχνες νομίζουν και «τρίβουν τα χέρια τους» ότι με το ψηφιακό Ραδιόφωνο, θα έχουμε την μπάντα δική μας. Κάνουν Πολύ Μεγάλο Λάθος!
Εκτός του ότι μπορεί να μην μας αφήσουν, και να απαγορευτεί με χειρότερα μέτρα και πρόστιμα, αφού ξέρουν και αυτοί τι πρόκειται να γίνει, ή και να μας "αφήσουν" όπως και στα am, το χειρότερο και πολύ πιο σημαντικότερο είναι ότι η αλλαγή από αναλογικό σε ψηφιακό σήμα, θα είναι τόσο γρήγορη, σύντομη, και απότομη, όπως έγινε με την τηλεόραση!!! Πείτε μου, βλέπετε, η ψάχνετε πια , ή ...πολίτης - τηλεθεατής , ψάχνει πια για αναλογικά κανάλια στην τηλεόραση??
Αφήστε που όλοι μας από τότε που έγιναν πολλά τα κανάλια, στις πρώτες εμφανείς μνήμες του τηλεκοντρόλ έχουμε μόνο τους Μεγάλους Τηλεοπτικούς Σταθμούς.
Ακόμα και στο Διαδίκτυο εκεί ήδη έχει «χαθεί το παιχνίδι» αφού οι περισσότεροι ακροατές επιλέγουν μόνο Μεγάλους Σταθμούς, οι επαγγελματικοί σταθμοί της επαρχίας, και οι ερασιτεχνικοί σταθμοί στο «χαώδες» διαδίκτυο είναι σαν να μην υπάρχουν καν, μόνοι τους stream-άρουν, και μόνο οι ίδιοι και κάποιοι γνωστοί τους, τους ακούνε......ποια η Μαγεία? η Δημιουργία? η τεχνική εξερεύνηση και πειραματισμός? το άγνωστο ακροατήριο που σε ακούει? το αποτέλεσμα ? η ικανοποίηση? ο λαϊκός πολιτισμός, η κουλτούρα, η επικοινωνία, η προσφορά, η διάδοση διαφόρων ειδών μουσικής,? .....όλα πια «έτοιμα» και «κονσέρβα» σε ψυχρά - άψυχα «κονσερβοκούτια».....και κυρίως Μοναχικά!
Με το ψηφιακό ραδιόφωνο δεν θα ακούει κανένας πολίτης-ακροατής αναλογικά FM, αλλά δεv θα ακούνε ούτε καν οι ελάχιστοι που ακούν τώρα τα ΑΜ.
Αφού όσο καθυστερεί το ψηφιακό ραδιόφωνο στην Ελλάδα, τόσο το χειρότερο, αφού οι Νέας Γενιάς Ψηφιακοί δέκτες που θα βγαίνουν τότε ευρωπαϊκά, και θα ξεκινήσουν να έρχονται στην Ελλάδα όποτε καθιερωθεί το ψηφιακό σήμα εδώ, ίσως δεν θα είναι πια Μικτής Λήψεως όπως τώρα, αλλά θα έχουν μόνο τα Ψηφιακά, αφού στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης ή και σε ολόκληρη Ευρώπη , ήδη από χρόνια θα έχουν πια «ξεφύγει» από τους δέκτες μικτής λήψεως και θα έχουν μόνο ψηφιακούς δέκτες! (εύχομαι να μην γίνει τελικά πότε αυτό.)
Κάπως έτσι νομίζω, και εντελώς Απότομα, και Άδοξα, θα έρθει και θα πέσει οριστικά η "αυλαία" των Ερασιτεχνικών Ραδιοφώνων, αλλά και πάρα πολλών Επαγγελματικών Ραδιοφώνων στην Χώρα μας.
Και θέτω το ερώτημα...
Υπάρχει περίπτωση το Ερασιτεχνικό Ραδιόφωνο διατηρηθεί αλλά και να αναπτυχθεί, μέσα σε αυτές τις νομοθετικές κερδοσκοπικές «στρατηγικές», και τεχνολογικές εξελίξεις??
( Στο Επαγγελματικό δεν προβλέπω κάποια πιθανότητα, για να «γλυτώσουν» το «ξεκαθάρισμα», και την επικράτηση, μόνο των «Μεγάλων» στην Ραδιοφωνική «πίτα’, γιατί έχουν κυρίως εμπορικό- κερδοσκοπικό χαρακτήρα, ή και πολιτικό, άρα αυτοί οι μικρο-μεσαίοι επαγγελματίες είναι Τελειωμένοι! )
Το Ερασιτεχνικό, όμως ....Ναι!.... μπορεί να διατηρηθεί και να αναπτυχθεί, αν συνειδητοποιήσουμε τα λάθη του παρελθόντος , δεν τα επαναλάβουμε, και αξιοποιήσουμε «στρατηγικά» και ομαδικά, κάποιες τεχνολογικές εξελίξεις, και αλλαγές που πρόκειται να γίνουν.
Δηλαδή ... αυτή την φορά να αξιοποιήσουμε την Δεύτερη Ευκαιρία που έρχεται, με την έλευση του Ψηφιακού Ραδιοφώνου DAB......
1) α) Δημιουργία νόμιμης συσπείρωσης όλων των ραδιοερασιτεχνών του Eρασιτεχνικού ραδιοφώνου και της Ερασιτεχνικής Τηλεόρασης , μέσω ενός Συλλόγου, ο οποίος να έχει ως στόχο να διεκδικήσει με νόμιμους τρόπους, ερασιτεχνικές ραδιοφωνικές – τηλεοπτικές άδειες, και ζώνες συχνοτήτων σε ΑΜ και FM, DAB και ΤV με όρους και κανόνες που να είναι προς το συμφέρον των ραδιοερασιτεχνών και την υπεράσπιση των όσο το δυνατόν της Αυθεντικής Παραδοσιακής Τεχνικά και Μουσικά Εκπομπής, και για την διατήρηση και συντήρηση, της Ραδιοφωνικής Λαϊκής Παράδοσης, Κληρονομιάς, Κουλτούρας, και όσο το δυνατόν την ανάδειξη και συντήρηση του Ραδιοφώνου, και της «Μαγείας» του.
(ιδιαίτερα για τα Fm πρέπει από τώρα να «οργανωθεί η στρατηγική» για την σταδιακή διεκδίκηση, λίγο πριν , και μετά, την απομάκρυνση των επαγγελματικών αναλογικών σταθμών .)
Ένας νόμιμος και πλήρης οργανωμένος Σύλλογος θα μπορέσει να διεκδικήσει Νόμιμα, και παλιές και Νέες Συχνότητες ./Μπάντες, αλλά και άδειες και δικαιώματα.
Προσπαθώντας να πρωτοπορήσουμε ή να διεκδικήσουμε χωρίς νόμιμη οργάνωση, προγραμματισμό, και στόχους, θα κινδυνεύουμε πάντα να χάνουμε ότι κερδίζουμε, αφού θα είμαστε ανά πάσα στιγμή «παράνομοι», ο καθένας μας θα «κινείται» και θα «πράττει» ξεχωριστά όπως νομίζει, και στο Τέλος, «εν μια νυκτί» θα τους κλείνουν όλους, με συνοπτικές διαδικασίες και θα τα χάνουμε όλα.

β) Ο σύλλογος να Δημιουργήσει, και να Οργανώσει, μία και μόνο πλήρως οργανωμένη και αρχειοθετημένη Ιστοσελίδα στο διαδίκτυο, με όλους τους Σταθμούς και με «Χάρτη Σταθμών» στην επικράτεια, όπου εκεί να υπάρχουν καταγεγραμμένοι, αλλά και να stremάρουν Live δωρεάν μόνο ραδιοερασιτεχνικοί σταθμοί , της επικράτειας, αλλά και μόνο Ερασιτεχνικοί Διαδικτυακοί Μουσικοί Σταθμοί, ώστε όλοι οι Ερασιτεχνικοί σταθμοί να βρίσκονται σε μια και μόνο σελίδα, ώστε όποιοι ακροατές σε οποιαδήποτε περιοχή επιθυμούν να τους ακούσουν διαδικτυακά, ή στα ερτζιανά, να είναι εύκολο και προσιτό, και κυρίως θα έχουν μεγάλη συγκεντρωμένη ακροαματικότητα, και όχι όπως τώρα που οι σταθμοί είναι διασκορπισμένοι και «χαμένοι» στο χαώδες διαδίκτυο, σε διάφορες σελίδες online ραδιοφώνων , servers, και πλατφόρμες, και δεν τους γνωρίζει κανείς, αλλά κυρίως δεν τους ακούει κανείς. Επίσης η σελίδα να παρέχει συζητήσεις, chat, forum, ανακοινώσεις, συμβουλές, νόμους, κατασκευές, τεχνικά θέματα, υπηρεσίες και παροχές, τα πάντα!. Οτιδήποτε έχει σχέση με τον Ραδιοφωνικό – τηλεοπτικό και – διαδικτυακό ερασιτεχνισμό , όλα! σε μια και μόνη σελίδα.!
γ) Ο σύλλογος να οργανώσει και να κάνει όλες τις απαραίτητες προωθητικές ενέργειες, ανακοινώσεις και ενημερώσεις, προς τους Πολίτες – ακροατές πριν από την «μεταπήδηση» στην Ψηφιακή πλατφόρμα, ότι με την έλευση των Ψηφιακών Ραδιοφώνων στην καθημερινότητά τους, να μην «πετάξουν» ή «ανακυκλώσουν» όλους τους Αναλογικούς ραδιοφωνικούς δέκτες τους, αλλά να κρατήσουν έστω και έναν αναλογικό δέκτη σε λειτουργία, γιατί το Αναλογικό Ερασιτεχνικό Ραδιόφωνο δεν «πέθανε»!, υπάρχει (απλά «κοιμόταν», επειδή βρισκόταν σε «κερδοσκοπικό-εμπορο-πολιτική Νάρκη» και έρχεται ,και πάλι σύντομα κοντά τους, και όποτε το επιθυμούν, να τους κρατάει συντροφιά στα Am και Fm. Γιατί ο Ραδιοερασιτεχνισμός είναι Λαϊκός Πολιτισμός! και πρέπει να διατηρηθεί!!!
δ) Ο σύλλογος να διεκδικεί και να θεσπίζει συνεχώς δικαιώματα, όρους , κανόνες , αλλά και απαλλαγές, όπως π.χ. απαλλαγή ή και μειωμένα τυχόν πνευματικά δικαιώματα, γιατί σε μερικά χρόνια ακόμα και στο διαδίκτυο προβλέπεται ότι θα «φιμωθεί» και θα εγκλωβιστεί τελείως από αυτά.
ε) Συνεχή διεκδίκηση Ερασιτεχνικών Συχνοτήτων και στα Ψηφιακά DAB, πριν να είναι μετά αργά, γιατί ο ραδιοερασιτέχνης πάντα ακολουθεί και ακολουθούσε τις τεχνολογικές εξελίξεις..... (από ΑΜ > FM > DAB???). Αυτό θα μπορέσει να διεκδικηθεί, αν πρώτα υπάρξει ένας νόμιμος Σύλλογος, και Υλοποιηθεί η παρακάτω παράγραφος 2 .

2) Είναι πιστεύω πολύ σημαντικό, από τώρα κιόλας, και κυρίως οι Ραδιοερασιτέχνες που έχουμε καλές γνώσεις, χρόνο, μεράκι, υλικά, όργανα, και περισσεύει και κάνα Ευρώ, να «Σηκώσουμε τα Μανίκια» και να «στρωθούμε» κυριολεκτικά!!!! και το Εννοώ, στην σχεδίαση και κατασκευή των Πρώτων Ψηφιακών (DAB) Ερασιτεχνικών Ραδιοφωνικών Σταθμών , ώστε για άλλη μια φορά, όπως στα ΑΜ και FM οι ΡαδιοΕρασιτέχνες να Πρωτοπορήσουν και στα DAB! ...ακόμα και μέσα σε αυτές τις νέες και «κoνσερβοποιημένες» πια τεχνολογικές εξελίξεις , που ενώ όλοι αναμένουν τις έτοιμες Πανάκριβες «Plug&Play» συσκευές – dab πομπούς, να βγουν στον «αέρα» , εμείς ως Ραδιοερασιτέχνες «οφείλουμε» πρώτα στον εαυτό μας να αποδείξουμε ότι μπορούμε να κατασκευάσουμε /υλοποιήσουμε ακόμα και αυτή την νέα τεχνολογική εξέλιξη , πολύ πιο νωρίς , με τα «δικά μας χέρια και μυαλό» και να αποδείξουμε για άλλη μια φορά ότι οι «Ραδιοερασιτέχνες» είμαστε εδώ, είμαστε παρών, και συνεχίζουμε.......όπως και οι παλιότεροι, που ξεκίνησαν με ιδιοκατασκευές με λυχνίες στα ΑΜ και μετέπειτα στα FM, και εξελίχθηκαν με τρανζίστορ και PLL στα FM και AM .......
3) Μην ξεχνάμε ότι πρωτοπορώντας , συσπειρωμένοι , Οργανωμένοι, νόμιμοι, και με συνεχές πάθος και μεράκι για το χόμπι, και κυρίως, να μην πέσουμε πάλι σε «λάθη» και «παραλείψεις» , υποσχέσεις και «παγίδες», του παρελθόντος, μπορούμε και να διεκδικήσουμε ότι είχαμε «χάσει» , αλλά και να κερδίσουμε πολλά περισσότερα, διατηρώντας ,και ίσως «αναδύοντας» , συναισθήματα, λαϊκό πολιτισμό, κουλτούρα, και ένα μεγάλο μέρος της «μαγείας» του Ραδιοερασιτεχνικού Ραδιοφώνου, που έχει χαθεί, και τείνει να «χαθεί» οριστικά στο «Χρονοντούλαπο της ιστορίας» ......αν δεν δραστηριοποιηθούμε το συντομότερο.
4) Μόνο οργανωμένα, συσπειρωμένα, και με νομική «πλάτη» μπορούν πια στο μέλλον οι Ερασιτέχνες, σίγουρα και προοδευτικά να μπορέσουν να διατηρηθούν και να διεκδικήσουν, τα ραδιοερασιτεχνικά δικαιώματά τους χωρίς να τους χαρακτηρίζουν «Πειρατές» και παράνομους και να τους κυνηγούν. Μην ξεχνάτε ότι τα κρατικά τεχνολογικά μέσα της «εύρεσης» σταθμών (ραδιογωνιόμετρα) έχουν εξελιχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια,και οι κυρώσεις έχουν αυστηροποιηθεί.

Ευχαριστώ για την υπομονή σας
Ελπίζω όλα αυτά να σας φάνηκαν χρήσιμα , να σας προβλημάτισαν, ίσως και να σας «αφύπνισαν», και να σας έκαναν να σκεφτείτε πολύ πιο διαφορετικά, ή αδιάφορα, αλλά ίσως και πολύ πιο αισιόδοξα για το «χόμπι» που αγαπάμε, και τον λαϊκό πολιτισμό που προσφέραμε και προφέρουν ακόμα κάποιοι στην χώρας μας.

Αποστόλης Τασούλας
Ραδιοερασιτέχνης
SV6GMQ – PR116
Πρέβεζα - Ιανουάριος 2017.

radio 15

13 Φεβρουαρίου – Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου

 

Υπάρχει σήμερα ελεύθερο ραδιόφωνο;
Ραδιόφωνο για όλους ή για λίγους και εκλεκτούς;
Ραδιόφωνο μόνο για το κέρδος;
Ραδιόφωνο για ενημέρωση, για προπαγάνδα, για μουσική διασκέδαση, για τον αθλητισμό ή ραδιόφωνο πραγματικά ανοιχτό στην κοινωνία;

 

Ώρα για αποφάσεις.
Θεσμοθέτηση του ερασιτεχνικού ραδιοφώνου όπως ισχύει και σε άλλες Ευρωπαϊκές και Υπερατλαντικές χώρες.

 

Στο μήνυμα του για τη σημερινή ημέρα, ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες τονίζει:
«Σε αυτήν την Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου, ας αναγνωρίσουμε τη δύναμη του ραδιοφώνου για την προώθηση του διαλόγου, της ανοχής και της ειρήνης»

Το ραδιόφωνο είναι ένα ισχυρό εργαλείο. Ακόμη και στον σημερινό κόσμο των ψηφιακών επικοινωνιών, το ραδιόφωνο φτάνει σε περισσότερους ανθρώπους από οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα MME.

Εστιάζοντας στη σημασία του ραδιοφώνου στη σημερινή εποχή, ο κ. Γκουτέρες επισημαίνει πως παρέχει ζωτικής σημασίας πληροφορίες και πληροφορεί για σημαντικά θέματα και είναι μια προσωπική, διαδραστική πλατφόρμα όπου οι άνθρωποι μπορούν να εκφράσουν τις απόψεις τους, τις ανησυχίες τους και τα παράπονά τους. Το ραδιόφωνο μπορεί να δημιουργήσει μια κοινότητα, υπογραμμίζει ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ.

Σε ότι αφορά τα Ηνωμένα Έθνη και ειδικά για τις ειρηνευτικές επιχειρήσεις, σημειώνει πως το ραδιόφωνο είναι ένας ζωτικής σημασίας τρόπος ενημέρωσης, επανένταξης και ενδυνάμωσης των ανθρώπων που έχουν πληγεί από τον πόλεμο.

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΡΑΔΙΟ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΡΑΔΙΟ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ...

Με παράσιτα πολλά
Στα βραχέα, στα μακρά
Ακουγόταν πολύ βραχνά
Ράδιο στο Μαραθιά

Το πενήντα ήταν θαρρώ
Το πολύ, πενήντα δυο
Που το έφερε ο Μακρής
Του πατέρα συγγενής

Η κεραία ένα σύρμα
Απ' το τζάκι ως το κλήμα
Με καλώδιο λευκό
Έφτανε ως το μαγειρειό

Κρατικοί μόνο σταθμοί
Στα μεσαία καθαροί
Και ακούγονταν καλά
Όταν είχε ξαστεριά

Σαν μαθεύτηκε το νέο
Σ' όλους φάνηκε ωραίο
Να ακούς νέα πολλά
Και τραγούδια παλιακά

Κάθε μέρα στου Μακρή
Οι μισοί οι χωριανοί
Για να δουν από κοντά
Το "κουτί "που τραγουδά

Στα μπακάλικα τα δυο
Που ήταν τότε στο χωριό
Ούτε πρέφα, ούτε ξερή
Όλοι οι άνδρες στου Μακρή

Για να μάθουν τι και πως
Τα χαμπέρια "ημερός"
Και να ακούσουν το "κουτί"
Τι τραγούδια θα τους πει

ΒΑΣΙΛΗΣ Ι.ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
/Αδημοσίευτο ποίημα μου από την ποιητική συλλογή μου " Οι καλοί μου χωριανοί..."/

ΡΑΔΙΟ 2019

Ο ραδιοφωνικός σταθμός του «Πολυτεχνείου» Θεσσαλονίκης

 polytex synth 001

 

Η λειτουργία ραδιοσταθμού στο Πολυτεχνείο της Θεσσαλονίκης το απόγευμα της φοιτητικής κατάληψης (16.11.1973) ανέβασε το ηθικό των φοιτητών και έκανε δυνατή την μετάδοση των συνθημάτων, των στόχων και της ιδεολογίας των καταληψιών στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης.

Ο ραδιοφωνικός σταθμός της Πολυτεχνικής στήθηκε εκ των ενόντων σ‘ ένα εργαστήριο της πτέρυγας των Αρχιτεκτόνων και συναρμολογήθηκε με το μηχανολογικό εξοπλισμό (ραδιοφωνικός πομπός κλπ.) που έφεραν από τα σπίτια τους σπουδαστές της σχολής «Ευκλείδη» που συμμετείχαν στην κατάληψη. Στο στήσιμο συνεργάστηκαν και άλλοι φοιτητές της Πολυτεχνικής, ενώ την εποπτεία της συναρμολόγησης και της λειτουργίας του είχε η Κλεοπάτρα Παπαγεωργίου.

syllogi kastoura002

«Εδώ Ραδιοσταθμός του ελεύθερου πανεπιστήμιου της Θεσσαλονίκης»

Γύρω στις 8 το βράδυ, μετά τα δοκιμαστικά, ο σταθμός άρχισε να εκπέμπει στους 1420 χιλιόκυκλους ή 220 μ. στα βραχέα, σκορπίζοντας ενθουσιασμό στους έγκλειστους φοιτητές. Ήταν η πρώτη ελεύθερη ραδιοφωνική φωνή της Θεσσαλονίκης. Το πρώτο μήνυμα που ακούστηκε έξω από το πανεπιστήμιο ήταν :

«Προσοχή, προσοχή. Εδώ Ραδιοσταθμός του ελεύθερου πανεπιστήμιου της Θεσσαλονίκης. Σας μιλούμε από το Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης. Βρισκόμαστε στο τρίτο προπύργιο της νέας ελεύθερης Ελλάδας. Σας μεταφέρουμε τον αγωνιστικό παλμό των χιλιάδων φοιτητών της Θεσσαλονίκης. Αυτή τη στιγμή επαληθεύουμε την παράδοση, που μας θέλει στην πρώτη γραμμή του αγώνα για τη λαϊκή κυριαρχία».

Ο σταθμός ήταν μικρής εμβέλειας αλλά ακουγόταν σε όλη τη Θεσσαλονίκη και σποραδικά σε κάποιες κοντινές περιοχές της κεντρικής Μακεδονίας. Τα μηνύματα των ακροατών που φθάνουν στο Πολυτεχνείο είναι ενθουσιώδη. Η Επιτροπή Επικοινωνιών το επιβεβαιώνει και το αναμεταδίδει: «Μας ειδοποιούν απ’ όλη τη Θεσσαλονίκη ότι ακούν το σταθμό μας κι εκφράζουν τη συμπαράστασή τους». Όσοι μπορούν, τα ραδιόφωνα εκείνη την εποχή δεν ήταν πολλά, και δεν φοβούνται είναι κολλημένοι στη συχνότητα του Πολυτεχνείου της Θεσσαλονίκης. Λίγο αργότερα η «εμβέλεια» του σταθμού παίρνει ευρωπαϊκή διάσταση: «Έλληνες, αυτή τη στιγμή πετύχαμε ν’ ακούγεται η φωνή του σταθμού μας στο Λονδίνο. Ξενιτεμένοι συμπατριώτες μας κατάφεραν να μαγνητοφωνήσουν εκπομπή μας από το τηλέφωνο και εκδηλώνουν την αμέριστη συμπαράστασή τους στον αγώνα μας. ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ».

 syllogi kastoura008

Η φωνή του «ελεύθερου πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης» είναι γεγονός και ενθουσιάζει, ανεβάζει το ηθικό και ενημερώνει τους ακροατές του για τους στόχους των εγκλείστων φοιτητών: Έλληνες, σας μιλά το ελεύθερο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Μεταδίδουμε στους 1450 χιλιοκύκλους ή 210 μ. περίπου. Για 24 ώρες κρατάμε στα χέρια μας το κτίριο του Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης. Έλληνες, ενωθήτε μαζί μας στον κοινό αγώνα ενάντια στη φασιστική χούντα που οδήγησε τη χώρα μας στο γενικό ξεπούλημα. Η ώρα έφτασε για το γκρέμισμα της ξενοκίνητης χούντας που αντιμετωπίζοντας την καθολική αντίθεση του λαού προσπαθεί να παρατείνει τη ζωή της με διάφορες γελοίες μεταμορφώσεις. ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ».

 syllogi kastoura013

«Σας μιλούμε από την πρώτη ελεύθερη γωνιά της Θεσσαλονίκης»

Σε μικρό χρονικό διάστημα από τη λειτουργία του ραδιοφωνικού σταθμού, συντάχθηκε από τη Συντονιστική Επιτροπή ένα συνοπτικό κείμενο, σχετικά με την κατάληψη του Πολυτεχνείου, και μεταδόθηκε για την ενημέρωση των ακροατών του σταθμού. Το μήνυμα περιείχε τα εξής:

«Σας μιλούμε από την πρώτη ελεύθερη γωνιά της Θεσσαλονίκης. Σήμερα 16 Νοέμβρη εμείς οι φοιτητές της Θεσσαλονίκης καταλάβαμε το κτίριο του Πολυτεχνείου. Από το πρωί άρχισαν να συρρέουν στο Πολυτεχνείο χιλιάδες φοιτητές. Η έκφραση της αγωνιστικής διάθεσης που συγκλόνιζε τη φοιτητική μάζα ήταν η κατάληψη του κτιρίου. Από το μεσημέρι νέες πολυάριθμες ομάδες φοιτητών – αγωνιστών έμπαιναν συνέχεια στο κτίριο για να δώσουν κι αυτοί το αγωνιστικό τους παρών. Μια επιτροπή που εξελέγη επί τόπου ανάλαβε το έργο του συντονισμού. Ήδη νωρίς το απόγευμα είχαν εξασφαλιστεί ικανές ποσότητές τροφίμων και άλλων εφοδίων. Σχηματίστηκαν αμέσως επιτροπές που θα αναλάμβαναν την επίλυση των προβλημάτων που θα ανέκυπταν. Επιτροπές για τον εφοδιασμό, για την οικονομική κάλυψη, για τις επικοινωνίες, τις πρώτες βοήθειες κλπ τόνωσαν το ηθικό της φοιτητικής μάζας. Και προς το σούρουπο άρχισε να εκπέμπει ο ραδιοφωνικός σταθμός του Πολυτεχνείου. Ο σταθμός μας εκπέμπει στους 1420 χιλιόκυκλους ή 220 μ. στα βραχέα. Ήδη, αφού έγινε ο καταμερισμός κατά σχολές, προχωρήσαμε σε συνελεύσεις για να συζητήσουμε τα προβλήματά μας κατά κλάδους. Το φρόνημα και ο ενθουσιασμός της φοιτητικής μάζας βρίσκεται σε υψηλότατα επίπεδα. Δηλώνουμε πως καθολική θέληση που προβάλλει στο χώρο του κατειλημμένου Πολυτεχνείου είναι να μην εγκαταλειφθεί το κτίριο πριν δούμε να πραγματοποιούνται οι σκοποί μας».

 syllogi kastoura016

Ο σταθμός μεταδίδει ειδήσεις από το μέτωπο των Αθηνών, αντιδικτατορικά συνθήματα, τις ιδεολογικές θέσεις της κατάληψης, προσωπικές θέσεις των εκφωνητών, που απηχούν το γενικότερο ιδεολογικό πλαίσιο και κλίμα, εκκλήσεις προς το κοινό να συνδράμουν ηθικά και υλικά (με τρόφιμα κλπ) τους καταληψίες και μετέδιδε μουσική κυρίως του Μίκη Θεοδωράκη. «Στο σταθμό τα λέγαμε όλα, επιβεβαιώνει η Κλεοπάτρα Παπαγεωργίου, που ήταν η κεντρική γυναικεία φωνή του ραδιοσταθμού του Πολυτεχνείου της Θεσσαλονίκης. «Λέγαμε και της επιτροπής τα μηνύματα και τα δικά μας και του καθενός που είχε άποψη για τα πράγματα και μας την έστελνε».

polytex kleopatra 001

--Η Κλεοπάτρα Παπαγεωργίου, η εκφωνήτρια, η μοναδική γυναικεία φωνή,  του ραδιοσταθμού του Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης. Η φωτογραφία είναι από τα γυρίσματα της εκπομπής  «Η ΕΡΤ στη Βόρειο Ελλάδα» για το «Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης» που προβλήθηκε το Νοέμβριο του 1983 (Αρχείο Πάνου Ερμείδη).

 

Στο σταθμό μιλούσαν εναλλάξ οι φοιτητές Κλεοπάτρα Παπαγεωργίου (Πολυτ.), Ανδρέας Παπακωνσταντίνου (Φυσικομαθηματικής) και οι δημοσιογράφοι Φώτης Σιούμπουρας και Κλέαρχος Τσαουσίδης. Το μεγαλύτερο βάρος των εκφωνήσεων σήκωσαν η Κλεοπάτρα, ο Παπακωνσταντίνου και ο Σιούμπουρας. Ο ραδιοσταθμός στηριζόταν, σε ό,τι αφορά το ραδιοφωνικό υλικό, από την Επιτροπή Επικοινωνίας (Γραφείο Τύπου) από την οποία πέρασαν αρκετοί φοιτητές, μεταξύ των οποίων οι Γιώργος Καστούρας, Πάνος Ερμείδης, Κώστας Αναγνωστόπουλος, Γ. Μιαούλης, Β. Καργούδης κ.α.

Το τελευταίο μήνυμα

Η ροή του ραδιοφωνικού προγράμματος κυλούσε κανονικά, ως την ώρα που άρχισαν να καταφθάνουν τα πρώτα μαύρα μηνύματα από την Αθήνα. «Προς στιγμή έπεσε βουβαμάρα στην Πολυτεχνική», θυμάται ο Φώτης Σιούμπουρας. «Ο σταθμός όμως συνέχιζε να μεταδίδει. Και συνέχιζε να μεταδίδει και όταν σε λίγο φάνηκαν τα τανκς που κύκλωσαν το κτήριο με τις μπούκες των κανονιών κατά πάνω μας».

Το τελευταίο μήνυμα του σταθμού μεταδόθηκε στις 5.10’ το πρωί και κατόπιν η ελεύθερη φωνή της Θεσσαλονίκης σίγησε για πάντα. Τα τελευταία λεπτά του ραδιοσταθμού του Πολυτεχνείου της Θεσσαλονίκης καταγράφονται με δραματικό τόνο στο ρεπορτάζ της εφημ. «Θεσσαλονίκη» (17.11.71):

«…Λίγα λεπτά πριν αρχίσει η αποχώρηση των φοιτητών, ο ραδιοσταθμός τους μεταδίδει το τελευταίο του μήνυμα: «Σας μιλάμε από το ραδιοφωνικό σταθμό του ελεύθερου πανεπιστήμιου της Θεσσαλονίκης. Αν ο στρατός μας χτυπήση, αν πέση έστω και ένας πυροβολισμός, κανείς δεν μπορεί να είναι ανεύθυνος γι’ αυτό. Είμαστε κυκλωμένοι από το στρατό. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε διαπραγματεύσεις. Απευθύνουμε έκκληση στον ελληνικό λαό και σ’ ολόκληρο τον ελεύθερο κόσμο να πάρη θέση. Ζητάμε από τους στρατιώτες να καταλάβουν ότι είμαστε αδέρφια, ότι ο εχθρός είναι ένας, πως είναι κοινός. Δεν θέλουμε να βγούμε πριν ξημερώση. Δεν θέλουμε να βγούμε όσο είναι σκοτάδι. Κάνουμε τελευταία έκκληση στον ελεύθερο κόσμο. Ζητάμε να πάρετε θέση. Ζητάμε να πάρετε θέση. Ζητάμε από τους στρατιώτες να μην υπακούσουν σε καμιά διαταγή για πυροβολισμό. Ζητάμε από τους γονιούς μας, τους καθηγητές μας, απ όλους τους ανθρώπους να πάρουν θέση…».

«Η φωνή που μεταδίδει το μήνυμα είναι γυναικεία. Από τη ραδιοφωνική συσκευή ακούγεται ένας διάλογος μέσα στην αίθουσα του ραδιοσταθμού. Κάποιος φοιτητής λέει στη φοιτήτρια που μεταδίδει ότι η εκπομπή πρέπει να διακοπή. Η φοιτήτρια απαντάει ότι αυτό θα γίνη μόνον αν πάρη εντολή από την συντονιστική επιτροπή. Ο άλλος επιμένει και τα τελευταία – τελευταία λόγια του ραδιοσταθμού προέρχονται ξανά από τη φοιτήτρια: Μην κλείνης. Είναι η τελευταία στιγμή. Ο λαός θέλει να ακούση…». Η εκπομπή διακόπτεται».

syllogi kastoura012

Η τύχη του αρχείου του ιστορικού ραδιοσταθμού

Την ώρα της εκκένωσης του κτηρίου της Πολυτεχνικής από τους φοιτητές, μέλη της Επιτροπής Επικοινωνίας της κατάληψης και του ραδιοσταθμού μάζεψαν όλο σχεδόν το χάρτινο υλικό με τα κείμενα που μεταδίδονταν από το ραδιοσταθμό του Πολυτεχνείου και το έκρυψαν ανάμεσα σε αρχιτεκτονικά σχέδια για να μην περιέλθει στα χέρια των χουντικών αρχών. Αργότερα, ο Γιώργος Καστούρας, που το είχε κρύψει με τα χέρια του, βρήκε το υλικό άθικτο και το παρέδωσε μεταπολιτευτικά στην Πρυτανεία του Πανεπιστημίου, για να διατηρηθεί ως ντοκουμέντο της φοιτητικής εξέγερσης. Ύστερα από καιρό, σε διερευνητικό έλεγχο για την τύχη του γραπτού υλικού της φοιτητικής εξέγερσης στη Θεσσαλονίκη διαπίστωσε ότι το «μάτσο με τα χαρτιά» βρισκόταν ξεχασμένο σε ράφι των γραφείων της πρυτανείας όπου είχε τοποθετηθεί όταν το παρέδωσε. Φοβούμενος ότι υπήρχε κίνδυνος να χαθεί το πολύτιμο υλικό, το πήρε και το παρέδωσε προς φύλαξη στα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ) στην Αθήνα όπου βρίσκεται σήμερα.

Μερικά φύλλα αυτής της συλλογής από τα αυθεντικά χειρόγραφα με συνθήματα του Πολυτεχνείου της Θεσσαλονίκης εκτέθηκαν στην έκθεση του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΜ-Θ «Η έντυπη αντίσταση 1967-74» το 2010 στη Θεσσαλονίκη. Επίσης, τα χειρόγραφα συνθήματα και μηνύματα του Πολυτεχνείου της Θεσσαλονίκης ψηφειοποιήθηκαν το 2003 από την Γ’ Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΕΛΜΕ) Θεσσαλονίκης και την Εταιρία Διάσωσης Ιστορικών Αρχείων (ΕΔΙΑ) Κεν. και Δυτ. Μακεδονίας και το αφιερωματικό CD–ROM κυκλοφόρησε στα σχολεία της Θεσσαλονίκης και άλλων περιοχών. Ο εξοπλισμός του ραδιοφωνικού σταθμού του Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης περιήλθε στις αστυνομικές και στρατιωτικές αρχές της εισβολής και είναι άγνωστη η τύχη του.

 

*Ακούστε ένα ηχητικό ντοκουμέντο (διάρκειας 15 περίπου λεπτών) από τις μεταδόσεις του

Ραδιοφωνικού σταθμού του «Πολυτεχνείου» Θεσσαλονίκης στις 16-17 Νοέμβρη 1973.

 

ΠΗΓΗ : ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

 Discotecas

«Καρυάτιδες», «Video», «Jacky O», «Boom Boom», «Barbarella». Αμέτρητες ντισκοτέκ ανοίγουν τις πόρτες τους για να υποδεχτούν τα παιδιά της σούζας, της βάτας, της νεανικής αφέλειας και αθωότητας. Το «λούνα παρκ των μεγάλων» τα έχει όλα: Πολύχρωμα φώτα, ντισκομπάλες, καθρέφτες, δυνατή ρυθμική μουσική και την πίστα της απογείωσης! Χορευτικές φιγούρες και ρυθμικά μπλουζ, νεανικά φλερτ, άγριες κόντρες με μηχανάκια, εκτυλίσσονταν στον χώρο των ντίσκο μετατρέποντάς τες στο απόλυτο νεανικό στέκι.

Περισσότερα...

Σελίδα 1 από 4

Go to top